Superfoods na wyciągnięcie ręki

Jak się zdrowo żyć, dzięki zdrowemu żywieniu

Czy cukier kokosowy jest lepszy od zwykłego cukru?

Na rynku żywnościowym natrafić możemy na wiele produktów podających się za zdrowsze wersje swoich oryginalnych odpowiedników. Część z nich faktycznie walory te posiada, jednak duża grupa asortymentu lepsza jest wyłącznie z nazwy. Dlatego tak istotne jest czytanie składu każdego pojedynczego produktu przed włożeniem go do koszyka, co pozwoli nam na przezorne zakupy. Jak powszechnie wiadomo jednym z najniebezpieczniejszych składników dla naszego organizmu jest cukier. Jednocześnie mamy możliwość postawienia na inne alternatywy w postaci cukru brązowego czy różnorodnych niskokalorycznych słodzików. Do niedawna jedną z mniej rozpropagowanych w naszym kraju opcji był cukier kokosowy. Czym jest ten produkt i czy faktycznie jest zdrowszy od zwykłego cukru?

Niższa wartość glikemiczna

Dobry cukier kokosowy charakteryzuje się o wiele niższym indeksem glikemicznym w porównaniu do klasycznego cukru. Dzięki temu energia jaką dostarcza do naszego organizmu nie jest uwalniana gwałtownie, lecz stopniowo, zapewniając nam do niej dostęp przez dłuższy czas. W perspektywie produkt ten (w większych dawkach) nie powoduje gwałtownej ospałości w przeciwieństwie do swojego konkurenta. Z racji na proces produkcji, pochodzenie oraz relatywną świeżość na rynku w tej części Europy, cukier kokosowy nie należy do najtańszych produktów, choć jego cena z czasem na pewno spadnie. Jeśli w naszej okolicy nie mamy dostępu do tego składnika, warto przejrzeć strony internetowe ze zdrową żywnością, gdyż większość z nich posiada ten produkt. W dodatku często w niższej cenie w porównaniu do placówek stacjonarnych. 

Skąd wziął się cukier kokosowy?

Jak łatwo możemy się domyślić, cukier kokosowy produkowany jest z palm kokosowych. A dokładniej rzecz ujmując, z soku, jaki występuje wewnątrz ich łodyg – w sklepach spożywczych zazwyczaj proponowany nam jest w formie małych kosteczek lub też kryształów, chociaż coraz częściej natrafimy i na opcję w płynie. Jeśli chodzi o smak to ten najbliższy jest cukrowi trzcinowemu, a zatem różni się znacząco od oryginalnego. Może być to znaczący czynnik dla osób, które są zwolennikami tradycyjnej białej wersji. Niemniej jednak, pomimo swej specyficzności określany jest jako smaczny, delikatny i uważany za idealny dodatek do niektórych potraw. Indeks glikemiczny cukru kokosowego jest niższy od zwykłego cukru, lecz nadal jest składnikiem, który nie powinien regularnie pojawiać się w naszej diecie. Posiada w sobie wiele witamin i składników mineralnych, jednak nie oznacza to, iż możemy go spożywać w ilościach nieograniczonych. 

Czy mleko bez laktozy jest dla każdego?

Część osób skarży się na niemożność spożywania mleka bez doświadczania nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak niestrawność. To właśnie z myślą o nich stworzono mleko bez laktozy. Wcześniej było ono głównie dostępne w specjalnych sklepach ze zdrową żywnością, natomiast od jakiegoś czasu obserwuje się, że ogólnodostępne supermarkety czy nawet mniejsze sklepiki decydują się na wprowadzenie go na stałe do swoich asortymentów.

Okazuje się, że sięga po nie wiele osób, których problem nietolerancji laktozy w ogóle nie dotyczy. Czy zatem mleko bezlaktozowe jest w jakikolwiek sposób lepsze od tego zwykłego, czy raczej jego popularność to kwestia mody?

Laktaza zamiast laktozy

Nietolerancja laktozy wynika z niedoboru laktazy – enzymu wytwarzanego przez jelito cienkie. Laktaza jest niezbędna do trawienia laktozy, aby mogła się ona rozłożyć na cukry proste: glukozę i galaktozę. Przez niedobór laktazy laktoza dostaje się do jelita grubego, a rozkładanie jej przez florę bakteryjną w tamtym miejscu skutkuje dyskomfortem w postaci bólu brzucha, biegunki czy wzdęć. Takie konsekwencje skutecznie odpychają od spożywania zwykłego mleka.

W przypadku mleka bez laktozy do zwykłego mleka dodawana jest sztucznie wytworzona laktaza, przez co laktoza zostaje poprawnie przetworzona i osoba nie odczuwa żadnych nieprzyjemności po spożyciu. Poza dodatkiem laktazy, takiego mleka nie wzbogaca się już innymi składnikami, tak więc pod względem wartości odżywczych jest identyczne i nie zawiera większej wartości odżywczej niż zwykłe mleko. Jest to po prostu sposób dla osób z nietolerancją na normalne spożywanie mleka, nawet w większych ilościach.

Czy to dla wszystkich?

Wszelkie produkty bez laktozy zostały przystosowane do osób z nietolerancją, jednak jeśli czasem ktoś, kto nie ma takiej dolegliwości, kupi je, nic mu się nie stanie. Problemy mogą pojawić się, gdy osoba bez nietolerancji laktozy zacznie pić takie mleko cały czas i zupełnie wyeliminuje ze swojej diety zwykłe mleko i produkty na jego bazie. Może to doprowadzić do nabycia nietolerancji laktozy, do czego raczej nikt nie chce dążyć.

Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że nawet jeśli ktoś ma częściową nietolerancję laktozy, nie musi całkowicie rezygnować ze spożywania produktów mlecznych i zastępować ich tymi bez laktozy.

Podsumowując, mleko bez laktozy jest świetną opcją dla osób, które nie mogą w ogóle spożywać mleka lub mogą to robić w bardzo ograniczony sposób, a chciałyby móc robić to częściej. Niektórzy sięgają po ten produkt okazjonalnie także dlatego, że jego smak jest delikatnie słodszy niż zwykłego mleka, przez co staje się on dla nich ciekawszym dodatkiem do kawy.

Orzeszki pinii – czy są zdrowe?

Określane są orzechami – natomiast ze względu na własną małą formę wprost orzeszkami – piniowymi, piniolami bądź pinocchi. To forma znana oraz uprawiana na ogromną gamę już w starożytności. Jest lubiana za dużą ilość cynku, witaminy K oraz specyficzny zapach. Piniole zawdzięczają go sośnie – zwłaszcza pinii (Pinus pinea) – z której wydobyte nasienia to właśnie orzeszki pini.

Orzeszki piniowe – wartości wzmacniające

Pewnie zdarzyło ci się słyszeć często, iż mimo ogromnej kaloryczności po orzechy należałoby sięgać chociażby parę razy w tygodniu. Oraz chociaż zawsze lepiej jest pozostawić umiar, systematycznie stosowana porcja orzechów może mieć duży wpływ na stan systemu i posłużyć w przeciwdziałaniu wielu infekcjom. Pałaszujące orzeszki piniowe, jedzone jako imprezowa lub barowa zakąska, to dobór o niebo lepszy aniżeli precle, frytki lub chipsy. Jak wszelkie orzechy są niezwykle kaloryczne – zawierają aż 673 kilokalorii w 100 gramach, z czego większość wychodzi z tłuszczu (stanowi przeszło 68 proc. ich składu, jednakże co ważne – są to kwasy tłuszczowe korzystnie oddziałujące na organizm), natomiast dodatkowo z cukrów (ok. 13 proc.) oraz białka (ok. 13 proc.).

Wykorzystywanie

Orzeszki pinii, w smaku przypominające migdały, stosowane są do rozmaitych dań, w tymże mięsnych, natomiast również sałatek, zapiekanek oraz deserów. Doskonałe do ozdób, nadają daniom charakteru oraz estetyki.

Jak dobierać nasienia? 

Nasienia pinii mają do 2 cm długości. Ich ciemna warstwa szybko się wyciera, natomiast śladowe elastyczne skrzydełka błyskawicznie odchodzą. Nasienia pozostałych sosen także są zjadliwe, lecz mniejsze. Zbiera się jedynie niewielkie, np. sosny syberyjskiej oraz koreańskiej, natomiast najdrobniejsze, np. sosny zwykłej, wykorzystywane są poprzez ptaki. Zabezpieczane przed chłodem siewki doskonale rosną, lecz na szyszki nie ma co liczyć. Gdy zdobędziemy gdzieś dojrzałe szyszki pinii, należy je ogrzać, aby się otworzyły, wyciągnąć nasienia oraz zniszczyć ich okrywy. Surowe piniole posiadają maślany smak. Stają się kruche oraz słodkie po podpaleniu. Pachną żywicą. 

Jak spożywać?

Orzeszki pini można spożywać na surowo, lecz zapiekanie spowoduje, iż będą one bardziej pachnące oraz przyniosą pyszny zapach. Można grzać owe orzechy na patelni, w piecu bądź na ruszcie. Starczy umieścić orzechy na suchą patelnię oraz opiekać poprzez blisko 3 minuty, aż staną się złote. Jednakże w tymże wypadku ich odcień będzie nierówny oraz nie będą wyglądać tak ładnie, jak orzechy pieczone w piekarniku. Więc można wziąć blachę do palenia oraz podzielić na niej orzechy w jednej powierzchni. Wyjmuj blachę co parę minut, żeby połączyć orzechy. Powinny one być gotowe w przeciągu 5-10 minut, gdy staną się proporcjonalnie złociste. Orzechy sosnowe stanowią doskonałą zakąskę, lecz doskonale smakują też w wypadku granoli bądź ciasteczek.

Kopiowanie treści serwisu zabronione © 2019 Superfoods na wyciągnięcie ręki